INTEGRITETSPOLICY FÖR ADVOKATBYRÅN KIERKEGAARD AB

Advokatbyrån Kierkegaard AB (”advokatbyrån”, ”vi” eller ”oss”) värnar om din personliga integritet och att skydda de personuppgifter vi behandlar. All hantering av personuppgifter sker i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning.

När du kommer i kontakt med oss – oavsett om du är kund, ombud, motpart, samarbetspartner, eller arbetssökande – kan vi komma att samla in och behandla personuppgifter om dig. För att kunna åta oss ett uppdrag efterfrågar vi vissa personuppgifter för att kunna utföra erforderlig jävskontroll.

Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, behandlar och delar personuppgifter förekommande fall. Policyn innehåller information om:

  1. Dina rättigheter
  2. Vilka uppgifter vi behandlar
  3. Den rättsliga grunden för behandlingen
  4. Vem som har tillgång till uppgifterna
  5. Hur länge uppgifterna sparas
  6. Kontaktuppgifter
1. Dina rättigheter

Advokatbyrån Kierkegaard AB, 559296-8159, är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker inom vår verksamhet. Vi har ansvar för att dina uppgifter behandlas korrekt och i enlighet med personuppgiftslagen (inkl. GDPR).

Du har rätt att:

  • Få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig.
  • Begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter.
  • Begära att dina uppgifter raderas om t.ex. personuppgifterna inte längre är nödvändiga för ändamålet eller begära att behandlingen begränsas.
  • Invända mot viss behandling samt återkalla eventuella samtycken.
  • Under vissa förutsättningar, få dina uppgifter i ett maskinläsbart format och överföra dem till en annan aktör (dataportabilitet).
  • Lämna klagomål till oss eller Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att vi hanterar dina uppgifter i strid med gällande dataskyddsreglering.


Observera att vissa av dina rättigheter kan begränsas på grund av den tystnadsplikt och arkiveringsskyldighet som gäller för advokatverksamheter.

Vänligen kontakta oss vid frågor, klagomål eller begäran om att utöva dina rättigheter, via e-post: karin@advokatkierkegaard.se eller per post till:
Advokatbyrån Kierkegaard AB, Västra Torggatan 11, 652 25 Karlstad

2. Vilka personuppgifter vi behandlar

Vi behandlar personuppgifter som du själv lämnar i samband med uppdrag, kontakt eller ansökan, samt sådana som vi inom ramen för ett uppdrag får information beträffande t.ex. motparter och deras företrädare. Det kan t.ex. röra konsulter, vittnen, anställda hos bolag, avtalsparter eller liknande. Vi kan även i vissa fall komplettera personuppgifterna genom inhämtning av information från andra källor, såsom sökresultat från allmänt tillgängliga sökmotorer, databaser och register.

De typer av uppgifter vi behandlar kan inkludera:

  • Kontaktuppgifter (namn, adress, telefonnummer, e-post, titel, arbetsgivare).
  • Identifieringsuppgifter (personnummer, födelsedatum).
  • Faktureringsuppgifter (t.ex. kontonummer).
  • Uppgifter som är relevanta för ett specifikt uppdrag, t.ex. domar, vittnesuppgifter eller andra personuppgifter som kan anses känsliga.


Kommunikation via telefon, e-post och videosamtal innebär ofta att personuppgifter behandlas. Den som ringer, deltar i videosamtal eller skickar e-postmeddelanden lämnar i princip alltid personuppgifter som går att hänföra till en individ.

3. Rättslig grund för vår behandling

Personuppgiftsbehandlingen i samband med uppdrag sker för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden och tillvarata våra klienters intressen, ha kontakt med motparter och andra personer kopplade till uppdraget, sköta administrationen i samband med de uppdrag vi åtar oss samt uppfylla de krav som ställs på oss enligt lag och Sveriges Advokatsamfunds regelverk. Mot bakgrund av det har vi även ett berättigat intresse att utveckla och marknadsföra vår verksamhet och behandlar då personuppgifter efter utförd intresseavvägning.

Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av följande rättsliga grunder:

Rättslig förpliktelse

Vi är skyldiga att behandla personuppgifter enligt lagar och regler, t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagstiftningen och Advokatsamfundets regler. Det gäller bl.a. för att:

  • Genomföra jävskontroller och fullgöra vår skyldighet att undvika intressekonflikter.
  • Arkivering av handlingar efter avslutat uppdrag.
  • I erforderliga fall kunna iaktta de särskilda regler som finns gällande penningtvätt eller terrorism.

Avtalsförhållanden

Behandling av personuppgifter sker för att vi ska kunna:

  • Fullfölja uppdragsavtal med våra klienter.
  • Utföra och administrera fakturering, betalningar, betalningspåminnelser och ev. kundfordringar inom ramen för ett uppdrag.
  • Hantera och administrera advokatbyråns bokföring och redovisning.

Berättigat intresse

Vi behandlar uppgifter när det är nödvändigt för:

Att kunna kommunicera via telefon, e-post, videomöten och post.

  • Mötesbokningar och administration.
  • Att administrera och fullgöra våra förpliktelser gentemot våra leverantörer eller dess företrädare.
  • Att tillvarata våra rättigheter vid rättsliga anspråk som riktas mot oss.


Vid intresseavvägningar gör vi en bedömning om att vår behandling är nödvändig för de ändamål som rör vår klients eller, i vissa fall våra berättigade intressen, och att dessa intressen väger tyngre än eventuella motstående intressen eller grundläggande rättigheter.

4. Vem har tillgång till dina personuppgifter?

Advokatverksamhet omfattas av strikta regler om advokatsekretess och tystnadsplikt. Vi delar därför endast personuppgifter i begränsade fall. Uppgifterna kan i särskilda fall delas om det inom ramen för uppdraget är nödvändigt:

  • Motparter och deras ombud.
  • I fall andra konsulter arbetar tillsammans med oss i uppdraget.
  • Våra IT- och systemleverantörer (personuppgiftsbiträden).


I vissa fall lämnas uppgifter även till andra som själva är personuppgiftsansvariga:

  • Klientens försäkringsbolag, revisor eller annan enligt klientens anvisning.
  • Domstolar, skiljenämnder, Kronofogden eller andra myndigheter om uppdraget erfordrar sådana kontakter.
  • Banker, t.ex. för hantering av klientmedel.
  • Polis, Finanspolisen eller Advokatsamfundet om lag kräver det.
5. Hur länge sparas personuppgifterna?

Vi sparar personuppgifter så länge det är nödvändigt för ändamålet med behandlingen, eller så länge det krävs enligt lag eller Sveriges Advokatsamfunds regler. Vi sparar dem inte längre än nödvändigt.

Uppgifter som vi behandlar i syfte att fullgöra vårt uppdrag för vår klient behandlas som utgångspunkt under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna administrera avtalsförhållandet, utöva våra rättigheter och fullgöra våra åtaganden i förhållande till klienten. För att uppfylla lagkrav eller om vi har rätt att göra så enligt en intresseavvägning, kan vi dock komma att spara dina personuppgifter under en längre tid.

Vi är enligt Advokatsamfundets regelverk skyldiga att bevara uppgifter hänförliga till ett uppdrag under tio år efter ärendets avslutande, eller om påkallat under en längre tid.

Vi behandlar även begränsad information för att kunna uppfylla skyldigheter i samband med genomförandet av jävskontroller och vid försvar av rättsliga anspråk i tio år på grund av preskriptionstiden i preskriptionslagen.

Eventuella uppgifter som rör betalning och där behandling krävs enligt bokföringslagen behandlas i sju år enligt bokföringslagen.

6. Kontakt

Om du har frågor om vår personuppgiftsbehandling, eller vill utöva dina rättigheter, är du välkommen att kontakta:

Karin Kierkegaard
Advokatbyrån Kierkegaard AB
Västra Torggatan 11, 652 25 Karlstad
E-post: karin@advokatkierkegaard.se